Motiverende gespreksvoering

Coaches en trainers die werken in een gedwongen setting krijgen vaak met klanten te maken die laag in de motivatie zitten.

Vaak horen wij dit van coaches terug:

  • Klanten die ja zeggen en nee doen.
  • Het idee dat jij degene bent die hard werkt om tot doelen te komen.
  • Klanten die in de weerstand zitten.
  • De coach draagt argumenten aan voor verandering en de klant zit achterover en werpt tegenargumenten op.

Het gevolg?

Coaches zijn keihard aan het werk voor de klant. Vol passie bedenken zij een plan. Een plan dat vervolgens niet wordt uitgevoerd. Dit leidt tot boosheid, teleurstelling, onvrede en een slechte werkrelatie. Zowel bij jezelf als binnen je team.

Er is goed nieuws: Het kan ook anders. Wil jij de verantwoordelijkheid laten waar hij hoort, door op een respectvolle, samenwerkende manier te werken die voor beiden prettig is? Dan is Motiverende Gespreksvoering wat je nodig hebt.

Deze methode gaat je leren hoe je:

  • Vanuit ontspannen samenwerking de ander leren veranderen
  • Meer energie en meer rendement uit gesprekken gaat halen
  • Meer plezier en zelfvertrouwen krijgt tijdens gesprekken en trainingen
  • Effectieve gespreksvaardigheden kan inzetten
  • Weerstand laat afnemen of zelfs laat verdwijnen.

Motiverende Gespreksvoering

Deze evidence-based methode vindt zijn oorsprong in de verslavingszorg en wordt inmiddels binnen vele werkvelden met succes toegepast. De kern is dat iedere verandering gepaard gaat met ambivalentie (tweestrijd)  Denk aan jezelf, hoe lang heb jij gewacht met afvallen/meer sporten/stoppen met roken?  Dit is een proces waarbij ieder mens de argumenten voor en tegen verandering in zichzelf heeft en kent. Hoe harder ik als coach de voordelen benoem, hoe harder de ander  tegenargumenten zal opwerpen.  Voor een uitgebreide theoretische toelichting download dan hier het E-book!

Motiverende Gespreksvoering leren?

Download hier het e-book voor de theorie en zet je eerste stappen door de oefeningen die bij de hoofdstukken uit te voeren.

Even proeven? Kom naar een van de -bijna gratis- kennismakingsworkshops.

Gelijk starten? Hier vind je de open inschrijvingen van De Nieuwe Attitude.

Bedrijf of mixen met Oplossingsgericht en Mentaliserend coachen?

Voor een in-compamy training neem je contact op met Maarten via

info@denieuweattitude.nl of via 0653467997

Filmpjes over Motiverende Gespreksvoering

Over reflectief luisteren
Over de reparatiereflex

Meer informatie

Aan de basis van MI ligt een spirit van compassie, acceptatie en samenwerking vanuit gelijkwaardigheid. Met compassie kijken naar mensen. Het daadwerkelijk accepteren waar de ander zich bevindt ten aanzien van zijn verandering. De ander zien als gelijkwaardig, om samen met hem te kijken naar wat voor hem belangrijk is. Hoe moeilijk is dat soms wel niet als jij weet –of in ieder geval denkt te weten- wat goed is voor die ander.

Als ik maar genoeg logische argumenten geef dan verandert de ander wel. Dit is een van de valkuilen van de coach.  Jij draagt argumenten aan en de klant zit achterover en gaat tegenargumenten aandragen. Binnen MI noemen wij dit de reparatiereflex. Dit is onze natuurlijke neiging om de ander te overtuigen/te helpen als er een probleem is. Lees hier meer over de reparatiereflex.

Het belangrijkste wat wij in ons achterhoofd dienen te houden, is dat iedere verandering gepaard gaat met een periode van wikken en wegen.

Neem eens een verandering van jezelf in gedachten waarover je twijfelt. Wat zijn de voordelen van deze verandering? Dit is de ene kant van de medaille. Wat houd je tegen om dit te doen? Dat is de andere kant.

Dit noemen we ambivalentie voor verandering. Het bijzondere is namelijk dat ieder mens de argumenten voor en tegen verandering in zichzelf heeft zitten. Het is aan de coach om deze te ontlokken. Argumenten voor verandering noemen we verandertaal. Argumenten tegen verandering noemen we behoudtaal.

Een Mi-coach helpt de klant zijn eigen ambivalentie te verkennen en op te lossen, zodat de klant vanuit zijn autonomie zelf intrinsiek gemotiveerd raakt om te veranderen.

Coaches die MI toepassen ondersteunen mensen bij het vinden van hun eigen waarden, overtuigingen én motivatie om te veranderen.  Kort gezegd gaat het dus niet om ons als coach en om wat wij denken dat een goede oplossing of beweging is maar staat de klant en zijn beweegredenen centraal. Wat de coach zegt is zilver, wat de klant zegt is goud waard

Ok, mooi verhaal maar hoe dan? Er zijn hiertoe een aantal gespreksvaardigheden of gesprekstechnieken. Deze kenmerken zich door hun simpelheid. Hier zit dan ook een crux. ‘Ja maar dat snap ik wel en dat doe ik ook’. Vaak overschatten mensen zichzelf na het volgen van een basistraining MI. Bill Miller – een van de grondleggers van MI – noemt dit treffend: ‘simpel maar niet eenvoudig’. De gespreksvaardigheden zijn te onthouden aan het ezelsbruggetje ORBSI. Open vragen, reflectief luisteren, bekrachtigen, samenvatten en Informatie en advies geven.

Door het stellen van open vragen gaan klanten vertellen wat hen bezig houdt. Reflectief luisteren helpen hen en jou om dieper begrip op te brengen voor de motivatie en zorgt er ook voor dat mensen zich erkend en gehoord voelen. Door hun sterke kanten en punten te bekrachtigen, ontstaat hoop en vertrouwen. Geregeld samenvatten leidt tot overzicht structuur en rust en het geven van informatie en advies ten slotte geeft de klant een completer beeld van de mogelijkheden en helpt hem om een weloverwogen besluit te nemen.

Het uiteindelijke doel is mensen verandertaal te ontlokken.Verandertaal zijn alle uitspraken van klanten die pleiten voor verandering of tegen de huidige situatie. Denk eens na: Wat is krachtiger? Verandertaal die van de coach komt of van de klant zelf? Diverse onderzoeken tonen aan dat mensen zichzelf naar verandering toe praten. Hoe vaker de klant deze uitspraken doet, hoe krachtiger dit wordt en hoe meer vertrouwen hij krijgt dat dit ook gaat lukken.

MI maakt onderscheid tussen verschillende vormen van verandertaal.

Als mensen nog ambivalent zijn dan uiten zij vooral voorbereidende verandertaal. Willen, vertrouwen in eigen kunnen, redenen en een zekere noodzaak lopen dan door elkaar heen. Je hoort dan uitspraken als: ‘ik wil het wel maar ik denk niet dat ik het kan’.  Even kort door de bocht: alle bovengenoemde elementen dienen aanwezig te zijn voordat je naar mobiliserende verandertaal toe kunt.

Mobiliserende verandertaal vind je in uitspraken als: ‘ik ga het doen, ik heb al een stap gezet’. De grote ‘fout’ die gemaakt wordt, is vaak dat de coach te snel naar actie toe wil, terwijl de klant nog aan het overwegen is. Vergelijk het met iemand die overweegt om te stoppen met roken. Hoe behulpzaam is het voor diegene om al direct een datum te gaan prikken wanneer hij gaat stoppen of met adviezen te komen over nicotinepleisters, nicotinekauwgom of de Allen Carr-methode? Beseffen waar iemand zich bevindt in zijn veranderproces is essentieel om iemand de juiste begeleiding te kunnen bieden.