Wat is Coachende gespreksvoering?
Coachende gespreksvoering is een combinatie van de volgende drie bewezen effectieve methodes om klanten te begeleiden bij (gedrags)verandering.
1. Motiverende Gespreksvoering.
Is een op samenwerking gerichte, directieve gespreksmethode om de klant zijn eigen ambivalentie te laten verkennen en op te lossen.
Wanneer zet je dit in? Als klanten twijfelen over verandering of als zij weerstand hiertegen hebben. Motiverende Gespreksvoering werkt aan het vergroten van de wil om te veranderen.
2. Oplossingsgericht Coachen
Een oplossing heeft soms niets met het probleem te maken. Bij oplossingsgericht coachen focussen de coach en de klant zich op wat werkt en op wat heeft gewerkt in het verleden.
Wanneer in te zetten? Als de klant wel wil veranderen maar weinig zelfvertrouwen heeft.
Oplossingsgericht coachen werkt aan het vergroten van het vertrouwen in eigen kunnen.
3. Mentaliserend Coachen
Mentaliseren is jezelf en anderen begrijpen in termen van gedachten, gevoelens, verlangens en vooral intenties.
Wanner zet je dit in? Als de relatie stroef verloopt en/of als de klant heftige emoties vertoont. Ook in te zetten bij klanten die juist geen emoties tonen. Mentaliserend coachen werkt aan het vergroten van zelfreflectie en inlevingsvermogen.
Neem vrijblijvend contact op
Vul het formulier in als je meer informatie, advies of een intake gesprek wilt.
T: 06 5346 7997
E: [email protected]
Leertraject Coachende gespreksvoering
Waarom coachende gespreksvoering?
Medewerkers van gemeenten, het onderwijs, de GGD, de GGZ en de jeugdzorg, steeds meer organisaties gaan coachend te werk. De focus komt hierbij te liggen op de zelfredzaamheid van mensen. Resultaatgericht werken neemt hierbij een belangrijke positie in. Wij verwachten dat gesprekken effect hebben.
Coachende gespreksvoering leert medewerkers om de klant de regie te laten nemen waarbij de focus ligt op het stellen van (haalbare) doelen.
Van training naar leertraject
Nieuwe vaardigheden leren = gedragsverandering en gedragsverandering heeft tijd nodig. Daarom werkt DNA met leertrajecten in plaats van losse trainingsdagen. Hieronder volgt een onderbouwing en een voorbeeld van een leertraject. Afsluitend vindt u de meest voorkomende leervragen die behandeld worden tijdens de leertrajecten.
Onderzoek en praktijk
Onderzoek (Hattie 2014) naar leren wijst uit dat om het geleerde het meest te laten renderen, dit leren plaats dient te vinden over een langere periode met tussenpozen en borging in de praktijk. Tussen de trainingsdagen lezen de werkers theorie en maken zij opdrachten. Ook plannen zij momenten waarin zij elkaar van feedback voorzien. Dit leidt ertoe dat de opdrachten en de praktijk elkaar direct raken. De training wordt hierdoor in de praktijk geïntegreerd waardoor de kans op gedragsverandering aanzienlijk toeneemt. Dit wordt verder vergroot door het maken van gespreksopnames.
Gespreksopnames en borging
In mijn visie maakt een en goede trainer zichzelf na verloop van tijd overbodig. Na iedere trainingsdag nemen de medewerkers 1 of meerdere gesprekken met klanten op. Zij reflecteren op deze gesprekken tijdens en na de trainingsdagen. Ook gaan zij elkaar coachen aan de hand van deze opnames. Stapsgewijs worden zij zo zelf coach en trainer in Motiverende Gespreksvoering, Oplossingsgericht coachen en Mentaliserend coachen.
In te zetten leermiddelen
Tijdens de trainingsdagen zelf gaan we actief met verschillende breinvriendelijke, didactische werkvormen aan de slag. Hierbij ligt de focus op oefenen en ervaren middels korte oefeningen. De theorie is beperkt en lees je tussentijds. Leermiddelen hierbij:
- Ervaringsgericht oefenen.
- Demonstratie van vaardigheden.
- Coachen in 2/3-tallen.
- Plenair coachen.
- Reflectie op eigen handelen.
- Uitwisselen eigen successen.
- Oefenen in “real play” met eigen veranderwensen.
- Interactief bespreken van de theorie.
- Oefenen met praktische hand-outs.
- Coachen en reflecteren middels gespreksopnames uit de praktijk.
Voorbeeld van een leertraject
Hieronder volgt een globaal beeld van het doel, het tijdspad en de modules die tijdens het leertraject van team VraagRaak van de Gemeente Maassluis worden behandeld.
Opbouw van het traject
Een traject heeft zijn waarde pas bewezen als de medewerkers na afloop ander gedrag vertonen tijdens de gesprekken dan dat zij daarvoor deden. Dit andere gedrag leggen wij vast in gedragsdoelen. Deze stellen de opdrachtgever en DNA voorafgaand aan ieder traject.
Gedragsdoel : Aan het einde van het leertraject passen de medewerkers Motiverende Gespreksvoering toe bij klanten die ambivalent zijn. Bij klanten die gemotiveerd zijn passen zij Oplossingsgericht Coachen toe.
Tijdspad Motiverende Gespreksvoering
Dag 1: Ambivalentie, de reparatiereflex en de gesprekstechnieken.
Dag 2: Verandertaal ontlokken.
Dag 3: Werken aan hoop en vertrouwen.
Dag 4: Omgaan met weerstand.
Dag 5: Opstellen van een veranderplan.
Tijdspad Oplossingsgericht Coachen
Dag 1: De groei-mindset, de principes van OGC en de schaalvraag.
Dag 2: Het 7-stappenmodel en de wondervraag.
Dag 3: De nuttigheidsvraag en 1001 OGC-vragen.
Dag 4: Oplossingsgericht coachen in een groep/gezin.
Dag 5: Oplossingsgerichte intervisie.
Leer coachen in een ‘no-nonsense’ praktijkgerichte omgeving.
Leervragen bij leertrajecten
Voorafgaand aan ieder leertraject spreek ik met meerdere medewerkers en vraag ik hen leervragen te formuleren. Dit zijn de meest voorkomende leervragen.
- Hoe blijf ik uit het overtuigen van klanten?
- Hoe zorg ik ervoor dat de oplossingen bij de klant vandaan komen en niet van de medewerker zelf?
- Hoe leg ik de verantwoordelijkheid terug bij de klant?
- Hoe motiveer je klanten die bang zijn voor verandering?
- Hoe geef ik adviezen die opgevolgd worden?
- Hoe kom ik tot de vraag achter de vraag?
- Hoe breng ik focus aan in een gesprek?
- Hoe kom ik tot een plan dat echt van de klant is?
Neem vrijblijvend contact op
Vul het formulier in als je meer informatie, advies of een intake gesprek wilt.
T: 06 5346 7997
E: [email protected]
Over De Nieuwe Attitude
Sinds 2010 verzorgt De Nieuwe Attitude (DNA) trainingen aan coachende professionals in Motiverende Gespreksvoering, Oplossingsgericht Coachen en Mentaliserend Coachen. Dit in combinatie met de nieuwste inzichten over breinkennis en mobility mentoring.
Missie
De missie van DNA luidt: coachende professionals prettige en effectieve gesprekvaardigheden te leren, zodat de klanten beter geholpen worden en de professionals betere resultaten behalen.
Over de trainer
De trainingen worden gegeven door Maarten Onderdelinden.
Maarten is 2e graad bevoegd docent, NOBTRA-lid, NOBCO-erkend coach en lid van de beroepsverenigingen MINT-Ned en MINT-INC. Hij laat zich geregeld bijscholen op didactisch en inhoudelijk gebied.
CRKBO
De Nieuwe Attitude is geregistreerd als erkende opleidingsinstelling bij het Centraal Register Kortdurend Beroepsonderwijs (CRKBO). Dit houdt in dat alle opleidingen vrijgesteld zijn van BTW.
SKJ
De opleidingen van de Nieuwe Attitude zijn geaccrediteerd door de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).
Onderbouwing
Alle trainingen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde methodes die hun waarde in de praktijk hebben bewezen. Klik op de links voor onderzoekgegevens over Motiverende Gespreksvoering, Oplossingsgericht Coachen en Mentaliserend Coachen
Neem vrijblijvend contact op
Vul het formulier in als je meer informatie, advies of een intake gesprek wilt.
T: 06 5346 7997
E: [email protected]
Offerte of meer informatie nodig?
Vul het formulier in. Ik neem snel contact met je op.