Mentaliserend coachen
Soms loopt een gesprek niet lekker. Een klant trekt zich plotseling helemaal terug of wordt opeens kwaad. Of hij is zo overtuigd van zijn eigen visie dat er geen ruimte is voor jouw standpunt. “Zo ben ik nu eenmaal”, of “Ja, dat is toch logisch” zegt de ander dan.
Maak je wel eens mee dat:
- Een klant zich blindstaart op zijn eigen waarheid?
- Zij het heel lastig vinden om op hun eigen gedrag en zienswijze te reflecteren?
- Gesprekken soms stroef verlopen of in een impasse vallen?
- De technieken die je al kent ervan uitgaan dat iemand wil reflecteren en verder wil komen, terwijl deze klant demonstratief met gekruiste armen voor je zit?
- Je soms niet meer weet wat je nou weer moet doen om verder te komen?
Er gebeurd dan ook wat bij jou.
Jij vindt deze klanten niet leuk.
Jij trekt je terug of je doet deze gesprekken op de automatische piloot.
Veel coaching- of gespreksmodellen gaan ervan uit dat mensen goed kunnen reflecteren op zichzelf en zich in kunnen leven in anderen. In de praktijk is dit vaak anders. Klanten kunnen nogal rigide zijn in hun denken. Zeker als zij zich “gedwongen” voelen een traject te volgen. Dit levert frustratie op, ook bij jezelf. Je draait deze gesprekken op de automatische piloot. Hou zou het zijn als je deze klanten verder kan helpen?
MENTALISEREND COACHEN IN 3 STAPPEN
Download stappenplan (PDF)
Download Mentaliseren in 3 stappen en leer:
De drie levels van Mentaliseren
De doelen van Mentaliserend coachen
De houding van de coach
Mentaliserend coachen in 3 stappen
Gratis bonus: uitspraken die altijd werken!
Leer coachen in een ‘no-nonsense’ praktijkgerichte omgeving.
Wil jij leren:
- Je klant te helpen dat hij of zij naar zichzelf gaat kijken?
- Dat de ander meer inlevingsvermogen vertoont?
- Zelf relaxed blijven tijdens een stroef gesprek of bij heftige emoties van de ander?
- Boven het gesprek blijven staan?
- Je eigen emoties inbrengen bij dit soort gesprekken?
Dan is Mentaliserend Coachen wat je nodig hebt!
Mentaliserend coachen leert je:
- Zelfreflectie en inlevingsvermogen bij je klanten te bevorderen.
- Simpele technieken voor als de gesprekken stroef verlopen.
- Begrijpen wat de rol van hechting is en welke impact dit heeft op de latere relaties van je klanten.
- Je eigen emoties in te brengen op een manier die je gesprek verder helpt als er heftige emoties zijn.
- Boven het gesprek te staan en daardoor klanten verder kunnen helpen.
Mentaliserend coachen?
Mentaliserend coachen is een mooie aanvulling op jouw toolkit als hulpverlener en als mens. De rol van hechting en de invloed hiervan op latere relaties staat aan de basis van deze methode. Deze evidence-based methode kent zijn oorsprong in het werken met borderline-patiënten. De methode leert je om stil te staan bij wat er in het hier en nu gebeurt als het gesprek anders loopt dan verwacht.
Na deze training voel jij je vertrouwd in elk gesprek, schrik je niet meer van emoties of starheid, maar zie je dit juist als uitnodiging om lekker aan de slag te gaan.
Offerte of meer informatie nodig?
Vul het formulier in. Ik neem snel contact met je op.