Oplossingsgericht coachen
Je werkt als coachende professional en begint elk gesprek met een positieve mindset. Je wilt er het beste uithalen. Maar je merkt dat in veel gesprekken de problemen centraal staan. Of het nou om thuis gaat, over school, over de kinderen of het werk. Problemen, problemen en nog eens problemen.
Herken je dit scenario?
- Het gesprek gaat over het probleem en wat de oorzaken ervan zijn.
- Die liggen vaak bij anderen.
- Zelf hoeft de klant niet te veranderen.
- Alles is teveel, lastig of moeilijk en oplossingen worden gezocht bij anderen.
- Er is altijd te weinig tijd
- Klanten hebben weinig vertrouwen dat het gaat lukken om te veranderen
- Of het gesprek eindigt met het stellen van onhaalbare doelen.
Dit vreet energie en als je niet uitkijkt wordt jij erin meegezogen. Terwijl jij probeert het licht aan het einde van de tunnel te bereiken blijven klanten hangen in hun eigen cirkel van problemen. Het kost je veel energie om dit patroon te doornreken,.
Wil jij:
- Dit doorbreken en gesprekken voeren die meer voldoening geven?
- De successen bespreken in plaats van wat er is misgegaan?
- Je allervervelendste klant voortaan zien als de allerleukste?
- Werken aan progressie in plaats van alleen het oplossen van problemen?
- Meer energie en kortere, effectievere gesprekken?
- Focussen op wat werkt en daar een ster in worden?
Dan is Oplossingsgericht coachen wat je nodig hebt.
Neem vrijblijvend contact op
Vul het formulier in als je meer informatie, advies of een intake gesprek wilt.
T: 06 5346 7997
E: [email protected]
Leer coachen in een ‘no-nonsense’ praktijkgerichte omgeving.
Oplossingsgericht Coachen?
Oplossingsgericht coachen buigt het denken in problemen om in het denken in oplossingen. Het ontstond in een achterstandswijk in de VS eind jaren ’70. Sinds 2000 is de methode wijdverbreid binnen de sociale sectoren, management- en trainersland. Oplossingsgericht coachen richt zich op een betere toekomst. Ieder mens heeft kwaliteiten en uitzonderingen op het probleem. Zoals Steve de Shazer een van de grondleggers van deze methodiek het treffend zei: ‘Problem-talk creates problems. Solution-talk creates solutions’
Wat brengt het je?
- Kortere, nuttigere en direct effectievere gesprekken
- De verschuiving van probleem naar de focus op progressie
- Positievere relaties onderhouden met je klanten
- In gesprekken realistische doelen te stellen
- 1000 effectieve vragen stellen
Na de training
Na deze training neem jij je gesprekspartners mee van probleemgericht denken naar het denken in oplossingen. Doelen worden gehaald. Je klant sis gemotiveerd om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen en de samenwerking verloopt met meer energie.
Offerte of meer informatie nodig?
Vul het formulier in. Ik neem snel contact met je op.